Krajowa Konferencja
Wytwarzania Gier Komputerowych
Gdańsk 6 - 8 września 2013

Programowalny Potok Renderowania – Tworzenie Shaderów

Paweł Łapiński

Trójwymiarowa grafika czasu rzeczywistego – czyli przede wszystkim gry – od wielu lat próbują zbliżyć się swoim wyglądem do jakości osiąganej przez filmy i animacje generowane komputerowo. Jednym z ważniejszych wydarzeń minionej dekady, które w znaczący sposób pomogło zwiększyć tę jakość, było wprowadzanie sprzętowego wsparcia dla programowalnego potoku renderowania, czyli możliwości korzystania z programów cieniujących. Wykorzystanie shaderów w procesie tworzenia trójwymiarowych aplikacji znacząco ułatwia uzyskanie zamierzonych efektów wizualnych, ale może też przyspieszyć sam proces ich renderowania przez kartę graficzną. W prezentacji tej omówione zostaną różnice pomiędzy tradycyjnym i programowalnym potokiem renderingu. Zostaną wyszczególnione podstawowe wymagania, jakie muszą spełniać poszczególne programy cieniujące. Przedstawione zostaną także przykłady różnych rodzajów shaderów – wraz z omówieniem ich powstawania jak i działania.

Oglądaj


Galeria