Krajowa Konferencja
Wytwarzania Gier Komputerowych
Gdańsk 6 - 8 września 2013

Rozszerzona rzeczywistość – kiedy wyobraźnia inspiruje technologię

Dariusz Żołna

Rozszerzona rzeczywistość – kiedy wyobraźnia inspiruje technologię Celem wykładu (prezentacji) jest zaprezentowanie tego czym jest rozszerzona rzeczywistości (ang. augmented reality): skąd bierze swój początek, jakie stwarza możliwości i jak one przekładają się na rozrywkę, edukację i codzienne życie. Wreszcie czy rynek aplikacji mobilnych jest na nią gotowy i jaka czeka ją przyszłość. W pierwszej kolejności będziemy chcieli pokazać, że AR w obecnej formie jest jeszcze nie w pełni ukształtowaną, ale już spełnioną wizją tego, o czym dotychczas mogliśmy czytać w książkach SF, bądź oglądać w takich filmach jak: Terminator czy Raport Mniejszości. AR jest wspaniałym przykładem tego jak wyobraźnia potrafi inspirować technologię i razem z nią zmieniać rzeczywistość. Następnie naszym celem będzie zaprezentowanie (pobieżnie), gdzie rozszerzona rzeczywistość znajduje zastosowanie. Pokarzemy, że AR z powodzeniem można wykorzystać w turystyce, sztuce, edukacji czy działaniach marketingowych. Postaramy się jednak udowodnić, że największy potencjał AR tkwi właśnie w grach, ponieważ posiadają one unikatową cechę łatwej adaptacji do innych dziedzin. Dzięki temu elementy gry – grywalizacji, mogą z powodzeniem zostać zaimplementowane we wcześniej wymienionych dziedzinach. Nic nie stoi na przeszkodzie, by trasa turystyczna po starym mieście przybrała formę gry przygodowej, a nauka matematyki przy użyciu smartfona była klasyczną łamigłówką nie mówiąc już o grze zręcznościowej stworzoną na zamówienie działu marketingu jakiejś marki. Będziemy chcieli również zwrócić uwagę na inne korzyści płynące z gier AR. Po pierwsze, naszym zdaniem ich niewątpliwym atutem jest fakt, iż wymagają od graczy by Ci oderwali się od swoich konsol czy komputerów i wyszli na zewnątrz, aktywnie spędzając czas, jednocześnie nie rezygnując ze swojej ulubionej formy rozrywki. Kolejnym plusem gier AR, jest to, iż stwarzają okazję by spotkać się ze znajomymi w świecie rzeczywistym (by np. zagrać w naszą grę The ShootAR konieczne jest spotkanie „na żywo”), bez uszczerbku na swoim wirtualnym towarzyskim życiu. W dalszej kolejności przedstawimy zapotrzebowanie rynku aplikacji mobilnych na tego typu formę rozrywki oraz spróbujemy przedstawić kolejny etap rozwoju i przyszłość rzeczywistości rozszerzonej.

Oglądaj